Pedagog specjalny
1 września 2022 r. weszło w życie nowe rozporządzenie w sprawie zadań i obowiązków pedagoga specjalnego.
Pedagog specjalny ma realizować następujące zadania:
- Współpracować z zespołem mającym opracować dokumentację dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w tym IPET i WOPFU.
- Współpracować z nauczycielami, wychowawcami, ale także innymi specjalistami zatrudnionymi w szkole i w placówkach wspierających uczniów, ale także z rodzicami oraz uczniami.
W ramach tej współpracy będzie m. in.
– rekomendowania dyrektorowi działań w zakresie zapewniania aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu przedszkola, szkoły,
– diagnozować indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów, przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki.
- Wspierać nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w kontekście doboru metod, form pracy, określaniu potrzeb uczniów, ale także ich mocnych stron.
- Udzielać pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom ale także nauczycielom.
- Współpracować z podmiotami i instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny, w tym np. z:
– poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi,
– placówkami doskonalenia nauczycieli
– innymi przedszkolami, szkołami i placówkami
– pracownikiem socjalnym
– asystentem rodziny
– kuratorem sądowym i innymi